KultaKeskus.com


11 messages – Page 1 of 1
1


Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Vieras User
posted on August 19, 2007 at 12:26 PM Reply to this Message Write
Taitaa olla niin että rahapaja on tottunut paljon isompiin katteisiin.
24 karaatin sijoituskultakolikko paljastaisi hintakatteen armottomasti, verrattuna esim. australian tai sveitsin tuotantoon.

Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Aloittelija User
posted on August 17, 2007 at 01:05 PM Reply to this Message Write
Onhan sekin toki sijoituskultabisnestä, missä kultapitoisuus on hiukan pienempi. Kun kultaa myydään kultana, sen hinta määräytyy kappaleessa olevan puhtaan kullan määrän perusteella eikä bruttopainon perusteella. Epäilen, että sen viimeisen epäpuhtauden poistaminen on suhteellisen kallista ja useimpien käyttötarkoitusten kannalta turhaa tai jopa haitallista.
Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Anonymous User
posted on August 17, 2007 at 12:15 PM Reply to this Message Write
No eikö rahapaja saa sitten ostettua tätä 999 kultaa niiltä jotka homman osaavat ? Itse lyönti tuskin riippuu oleellisesti kullan puhtaudesta...

Mutta se on sitten eri juttu kannattaako rahapajan lähteä mukaan tähän sijoituskultabusinekseen. Näkyy rahat nykyäänkin menevän kaupaksi ihan hyvään hintaan...
Topic RE: Arvaus posted by Aloittelija User
posted on August 13, 2007 at 10:32 PM Reply to this Message Write
En todellakaan tiedä totuutta, mutta jatkan arvailua: Ehkä "puhtaan kullan" valmistusprosessi on vaativampi. Itävallan ja muutaman muun rahapajan kannattaa satsata enemmän bullion-kolikoiden valmistusprosessiin kuin vaikkapa Suomen, koska heillä on se markkina hallussaan. Suomalaisia kolikoita menisi kaupaksi kuitenkin niin vähän, että ehkä tarvittavaa investointia ei kannata tehdä. En usko, että mistään rahapolitiikasta voi olla kysymys.
Topic RE: Arvaus posted by ihmettelen User
posted on August 13, 2007 at 08:04 PM Reply to this Message Write
Niin no ihan hyviä ajatuksia. Mutta siis se vaurioituminen ei voi olla koko syy, koska eihän silloin minkään maan kannattaisi sellaisia tehdä.

Yksi ajatus liittyy tähän bullion sanaan, jota en ihan ymmärrä, mutta jos oikein käsitin, niin 22k kolikiko ei olisi bullion vaan alloy (?) Eli ihan kuin jotkut valtiot eivät syystä tai toisesta halua tehdä ihan puhdasta .999... vaikka pystyisivätkin vaan niille on jotakin etua tehdä hieman seostettuja. Tai onkohan joku rahapoliittinen syy taustalla?
Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Diku User
posted on August 13, 2007 at 03:36 PM Reply to this Message Write
"Saksalaiset vuosien 2002-2007 sadan euron juhlarahat ovat .999 kultaa (1/2oz)"

Niin, jotain "pieniä" kolikoita löytyy
euroopasta noita .999 puhtausasteella, mutta
yhden unssin kolikoita taitaa olla vain nuo
Itavallan Filharmoonikot.

Itseasiassa on hävettävää, että Mannerheimin
100 vuotiskunniaksi lyöty .999 kultakolikkokin
on Mongolialainen, eikä Suomessa ole vastaavaa
saatu lyödyksi.
http://www.rahapajamoneta.fi/fi/dokumentit/2005/moneta1_2007.pdf

T.S.
Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Anonymous User
posted on August 11, 2007 at 11:15 AM Reply to this Message Write
"Tosin, eurooppalaisia ei pahemmin taida olla muuta kuin nuo itävaltalaiset Philharmoonikot?"

Saksalaiset vuosien 2002-2007 sadan euron juhlarahat ovat .999 kultaa (1/2oz)
Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Anonymous User
posted on August 11, 2007 at 11:10 AM Reply to this Message Write
Ymmärrän sen että kiertoon tarkoitetuilla kolikoilla http://www.moneta.fi/kulta/
on haettu kulutuskestävyyttä. Tämän vuoksi niitä ei ole voinut tehdä .999 kullasta, jos noihin aikoihin olisi teknisesti edes onnistunutkaan.

Mutta miksei uusia kolikoita puhtaasta kullasta?
Ehkä siksi että lyöntimäärät ovat pieniä eikä kannata. Moneta saa paremman katteen kolikoilleen kun laittaa niihin vähemmän kultaa. Ihme kyllä tuossa linkin sivulla kultapitoisuus ja paino kerrotaan selkeästi (ei ole Monetan tapa)
Topic RE: Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by Diku User
posted on August 08, 2007 at 12:20 PM Reply to this Message Write
Juu, ne 24K kolikot ei ole suunniteltu käyttöön,
vain krugerrandit (erityisesti käyttötarkoitukseen)
ja muut hiukan seosteiset kestävät paremmin kulutusta.
Lähinnä ne 24K on keräily ja sijoitustarkoitukseen.
Toisaalta, onhan noitakin
USA:n Buffalot, Canadan Maple Leaf:it,
China Pandat, Man saarten Cat:it,
Australian Lunarit ja Kengurut jne.
Tosin, eurooppalaisia ei pahemmin taida olla
muuta kuin nuo itävaltalaiset Philharmoonikot ?

T.S.
Topic Arvaus posted by Aloittelija User
posted on August 08, 2007 at 08:09 AM Reply to this Message Write
Oliskohan syynä mahdollisesti se, että 24k kolikot ovat kovin pehmeitä ja vaurioituvat helposti?
Topic Miksei suomalaista 24k kolikkoa posted by ihmettelen User
posted on August 07, 2007 at 05:37 PM Reply to this Message Write
Kun tutkii, mitä kultakolikkoja on olemassa, niin alkaa pian ihmettelemään miksei useimmissa maissa ole lyöty 999 bullion kolikkoja?

Onko se kallista puuhaa vai vaatiiko se oman maan runsaita kultavaroja vai mikä tässä on takana? Suomalaiset rahat näkyy olevan .900 samoin brittien .900.

http://www.moneta.fi/kulta/


11 messages – Page 1 of 1
1



Powered By Pliner.Net
Powered by Pliner.Net Message Boards